Найбільш читане



Карта сайту

Загальна середня освіта

Теги: Загальна середня освіта

                                        Загальна середня освіта

 У місті функціонують 186 загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності, у тому числі загальноосвітніх шкіл І ІІІ ступенів – 107, ліцеїв – 10, гімназій – 22, навчально-виховних комплексів – 10, спеціалізованих шкіл – 31, вечірніх шкіл – 5 і 1 школа-інтернат. 
                        

 Мережа закладів освіти з українською мовою навчання та мовою національних меншин відповідає культурним потребам та демографічному складу населення міста.
 На виконання Указу Президента України від 20 березня 2008 № 244/2008 «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», заходів Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки, Програми розвитку і функціонування української мови у м. Харкові на 2008-2012 роки та  Програми розвитку і функціонування російської мови і культури у м. Харкові на 2008-2012 роки управлінням освіти проведений аналіз діючої мережі закладів освіти та здійснене впорядкування її відповідно до потреб та демографічного складу населення.  
 Процес упровадження державної мови в усі сфери життєдіяльності міста відбувається з урахуванням історичних і територіальних умов нашого регіону. Згідно з потребою населення впроваджується українська мова і в закладах освіти міста. Всього загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання – 128, що складає 71,1 % від загальної кількості шкіл.

   Мережа закладів освіти щодо мов навчання за останні два роки розподіляється таким чином: 

                  
 Із впровадженням профільного навчання у загальноосвітніх школах розширюється мережа профільних класів філологічного напряму, зокрема, української філології, та класів з поглибленим вивченням української мови та літератури; вивчається потреба та забезпечується відкриття класів даного профілю в закладах освіти міста. У 2009-2010 навчальному році у 30 закладах відкрито 91 клас української філології, де навчається 2464 учнів, 25 класів у з поглибленим вивченням української мови та літератури (12 закладів), де навчається 529 учнів. 
   Системою освіти міста в повній мірі забезпечується право національних меншин на вивчення рідної мови. Так, у місті функціонують: спеціалізована школа №170 та НВК з ліцеєм «Шаалавім», ДНЗ №140 «ХаБад» з вивченням єврейської мови та культури; НВК №181 «Дьонсурі» з вивченням корейської мови та культури; НВК «Спеціалізована школа І ступеня – ясла-садок «МУА-СУАН» з поглибленим вивченням в’єтнамської мови; азербайджанські культурно-освітні центри при ЗОШ №131 Дзержинського району та при ХЛ №9 Київського району.  
 Найважливішою тенденцією сьогодення, яка визначає обличчя сучасного світу і пріоритети ХХІ сторіччя, є посилення уваги до проблеми якості освіти. 
 На виконання Указу Президента України «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні» від 20.03.2008 № 244\2008 управлінням освіти здійснюється комплексний системний моніторинг якості освіти.  Однією із складових якості освіти є результати, які включають знання, уміння, особистісну позицію, пов’язані з національними завданнями у галузі освіти і з позитивною участю у суспільному житті.  
 У 2008-2009 навчальному році в 11-(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності навчалося 9854 учні. Атестат про повну загальну середню освіту одержали 9825 випускників, що становить 99,7%. 
 Щодо якості навчання, то за результатами минулого навчального року, медалями нагороджені 394 випускники, що становить 78,2% від заявленої кількості й 4% від загальної кількості випускників. Із них: 197 срібних і 197 золотих медалей. 
 З метою розробки практичних рекомендацій та планування невідкладних заходів, спрямованих на підвищення якості освіти учнів закладів освіти міста на 2009-2010 навчальний рік, здійснено ґрунтовний аналіз результатів зовнішнього незалежного оцінювання у розрізі закладів освіти та районів міста. 
 Управлінням освіти, Науково-методичним педагогічним центром другий рік при проведенні моніторингу результатів зовнішнього незалежного оцінювання рівня навчальних досягнень учнів та державної підсумкової атестації учнів 9-х класів, державної підсумкової атестації та 11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів м. Харкова як основний інструментарій використовується метод квадрант-аналізу. 
 Стратегія управління освіти спрямована на максимальне охоплення загальною середньою освітою всіх мешканців міста шкільного віку, забезпечення їх рівного доступу до загальної середньої освіти, збереження контингенту учнів.
 На виконання ст. 35 Закону України «Про загальну середню освіту» в системі проводиться облік дітей шкільного віку та аналіз охоплення їх навчанням. Станом на 05.09.2009 за звітом № 77-РВК встановлено, що загальна кількість дітей шкільного віку в місті складає 87844 осіб. У закладах освіти міста навчаються – 86 411 дітей, у тому числі: у загальноосвітніх навчальних закладах усіх ступенів – 81 174; у професійно-технічних навчальних закладах – 1699; на основних відділеннях вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації – 3538 (в 2008 році – 3986).

                 Кількість дітей шкільного віку за роками народження станом на 05.09.2009

                     
 У 2009 році по м. Харкову із загальноосвітніх навчальних закладів випущено 4150 випускників 9-х класів, із яких 4133 продовжили навчання (99,6%, що більше, на 0,1%, ніж торік). Усі випускники 9-х класів продовжують навчання для здобуття повної загальної середньої освіти.
 У 2009 році із загальноосвітніх навчальних закладів випущено 9213 випускників 11-х класів, із яких 8655 продовжили навчання (93,9%, що більше, ніж торік на 0,7%). Найбільше випускників у відсотковому відношенні продовжують навчання після закінчення 11-х класів ліцею № 27, Жовтневого (95,5%), Київського (95,2%) районів. 
 На сьогодні функціонують 158 (90,3%) загальноосвітніх навчальних закладів, у яких організовано профільне навчання для 9297 учнів, що складає 81,5% від загальної кількості учнів 10-11 класів.

                 
 Як свідчить практика закладів освіти міста, ефективну допрофільну і профільну підготовку забезпечує поєднання професійного, допрофесійного та профільного навчання на базі міжшкільних навчально-виробничих комбінатів (МНВК). 
 Поступово зменшувалася кількість учнів, які навчалися у другу зміну, у 2009-2010 навчальному році таких закладів стало 10.
 Харків – місто, у якому забезпечується право на навчання для всіх категорій учнів. 
 Для громадян, які не мають можливості навчатися в школах з денною формою навчання, у місті працюють 5 вечірніх (змінних) шкіл. 
 Крім цього, у 5 загальноосвітніх школах №№ 59, 72, 102, 127, 136 працюють класи з вечірньою (заочною) формою навчання. 
 Освіта є одним з основних засобів виправлення правопорушників, сприяє їх ресоціалізації в період відбування покарання та прагнення до правослухняної поведінки, створює передумови для успішної адаптації до життя на волі. 
 У вечірніх (заочних) класах при установах кримінально-виконавчої системи навчаються
засуджені до позбавлення волі, всього 731осіб, віковий склад учнів знаходиться в межах від 14 до 57 років.
 Екстернат – одна з форм навчання, яка організована у м. Харкові, для здобуття базової та повної загальної середньої освіти. Всього у 2008 – 2009 навчальному році надійшло 206 заяв на отримання документів встановленого зразка за відповідний ступінь освіти. 
 Індивідуальне навчання здійснюється у загальноосвітніх навчальних закладах міста усіх типів і форм власності. В основному використовують право на індивідуальне навчання учні, які за станом здоров’я не можуть відвідувати навчальний заклад.

                  
 Одним з показників ефективності освітянської діяльності є результативність участі учнів в інтелектуальних змаганнях.
  Учні міста Харків показують стабільно високі результати на змаганнях обласного і Всеукраїнського рівня, що є свідоцтвом успішності реалізації міської Програми «Обдарована молодь». 135 учнів міста в 2008-2009 навчальному році стали призерами всеукраїнських етапів олімпіад, турнірів, конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України, а 3 – переможцями міжнародних олімпіад. Завдяки їх перемогам Харківська область зайняла 1 місце в рейтингу областей за результатами конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України, 2 місце – за результатами Всеукраїнських турнірів і 4 місце за результатами олімпіад. 
 У 16 олімпіадах Всеукраїнського етапу олімпіад в 2008/2009 навчальному році взяли участь 88 учні шкіл міста Харків. Учні міста отримали 63 перемоги, що складає 91,3% від загальної кількості перемог учнів області (69).
Найбільшу кількість переможців у Всеукраїнському етапі олімпіад, як і в минулі роки, підготували наступні навчальні заклади: ХФМЛ № 27 (17 перемог), ХНВК № 45 «Академічна гімназія» (12 перемог), ХГ № 47 (6), ХСШ № 109 (4), ХЛ № 161 (3), ХГ №46 (2), ХЗОШ № 5 (2). ЗНЗ №№ 17, 23, 24, 55, 62, 116, 119, 144, 150, 160, 163, 166, 173, СЕПШ «НУА», ПЛ «Професіонал» підготували по 1 переможцю.
 Харківські школярі досягли значних успіхів у міжнародних олімпіадах, отримавши 1 срібну (математика - учениця ХФМЛ №27 Лисакевич Анастасія) та 2 бронзові медалі (біологія - учень ХГ № 47 Коміссаров Артем, хімія – учень ХГ №144 Звягін Євген).

                                
 У Всеукраїнському етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів МАН України взяли участь 47 учнів шкіл міста Харків, що складає 90,4% від загальної кількості учасників команди Харківської області (52). З 43 переможців - 39 учнів із харківських шкіл (90,7%). Кількість перемог у Всеукраїнському конкурсі-захисті робіт в МАН порівняно з минулим роком збільшилась на 50%: 
 Одним із ефективних засобів для вирішення завдань освіти в сфері підготовки лідерів нової формації, здатних створювати і розвивати цінності громадянського суспільства, є Харківська організація учнівського самоврядування (ХМОУС). 
 Збільшилася кількість Шкіл сприяння здоров’ю. Педагогічними колективами шкіл сприяння здоров’ю впроваджуються власні авторські моделі «Школи сприяння здоров’ю», розробляються профілактичні програми, укладаються методичні збірники. Моніторинг здоров’я дітей, рівень впровадження здоров’язберігаючих підходів до організації навчально-виховного процесу здійснюється на основі наукових розробок Інституту охорони здоров’я дітей і підлітків АМН України, кафедри валеології ХНУ ім. В.Н. Каразіна.
 Учні 1-4-х класів міста забезпечуються безкоштовним гарячим харчуванням з розрахунку 3,00 грн. на 1 учня, харчування дітей пільгового контингенту – 4,00 грн. на 1 учня. Учні 1-х класів безкоштовно отримують молоко.
 Збереження здоров’я дітей визначено як стратегічний напрямок. Управліннями освіти районних у місті Харкові рад забезпечені належні умови для організації та проведення профілактичних медичних оглядів школярів перед початком 2009-2010 навчального року. Усі учні та працівники закладів освіти пройшли медичний огляд.

 

 

Перейти вгору Share/Save/Bookmark